تبلیغات
هواپیما - 18 - شهید سرلشکر خلبان خدابخش عشقی پور

قالب وبلاگ

18 - شهید سرلشکر خلبان خدابخش عشقی پور
شهدای اف 4 روز یکم مهرماه 1359


18 - شهید سرلشکر خلبان خدابخش عشقی پور



در اسفند ماه سال 1327 در اردبیل به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات در مردادماه سال 1346 به تهران آمد و به دانشکده افسری نیروی زمنی پیوست بعد از سه سال با پایان دانشکده به درجه سواتدومی رسید چندماه بعد به دلیل علاقه به فن خلبانی از نیروی زمینی و هوایی منتقل شد و برای دوره تکمیلی به خارج از کشور سفر نمود با بازگشت به ایران بعنوان خلبان اف 4 انتخاب گردید در سال 56 دوره کابین جلوی اف 4 را گذارند و راهی پایگاه سوم شکاری گردید . یکم مهر ماه سال 1359 در قالب عملیات کمان 99 به قصد بمباران پایگاه تموز به پرواز درمی آید پس از مبمباران موفق پایگاه از مرز گذشته و آمده فرود در پایگاه می شود از اینجای داستان رو از زبان تیمسار جعفر عمادی که خودم با ایشان چند سال پیش مصاحبه کردم نقل می کنم :
در نزدیکی پایگاه همدان نیز خلبانانی که کمبود سوخت داشتند درخواست می کردند که زودتر فرود بیایند. من نگاهی به عقربه های سوخت جنگنده کردم و دیدم به دلیل این که ما در ارتفاع بالا پرواز کردیم سوخت مورد نیاز را داریم تا دقایقی بر روی آسمان بمانیم که تصمیم گرفتم فرصت خودم را به بقیه که سوخت کم تری دارند بدهم. پس به رادار اعلام کردم من ارتفاع لازم را دارم و می توانم برای دقایقی در همین ارتفاع بمانم و دیرتر فرود بیایم. بلافاصله به حریم پایگاه رسیدم و شروع به گشت زنی نمودم تا این که نوبت به من رسید. با اعلام برج مراقبت ارتفاع خود را کم کرده و آماده فرود شدم. همه چیز مرتب بود. چرخ های هواپیمایم ابتدای باند را لمس نمود و به محض این که بر زمین نشستم . دو فروند هواپیمای عراقی از روبه رو دیدم که درحال نزدیک شدن هستند. درست حدس زده بودم هدف آنها باند فرود پایگاه بود. دچار تردید شده بودم که باید چتر دم را بزنم یا نه؟ اگر از چتر دم استفاده می کرم به علت این که سرعت هواپیما به یکباره کم می شد، مطمئنا به انتهای باند نرسیده توسط میگ های عراقی هدف قرار می گرفتم. اگر این کار را نمی کردم، سرعت هواپیما کم نمی شد و به سختی باید آن را در انتهای باند متوقف می کردم. در یک لحظه تصمیم خود را گرفتم و چتر دم را زدم ولی همزمان قدرت موتورها را افزایش دادم. هواپیما را تا اواسط باند به همین شکل جلو بردم و سپس به کمک کابین عقب با تمام قدرت شروع به فشار دادن پدال های ترمز نمودیم و سرانجام موفق شدیم قبل از رسیدن میگ های عراقی از باند خارج شویم.در همین هنگام با خروج من از باند یک فروند فانتوم دیگر که سوخت کافی نداشت آماده فرود شد. خلبان این هواپیما سرگرد خلبان "بهرام عشقی پور" و خلبان کابین عقب سروان خلبان "عباس اسلام نیا" بودند. آنها به محض این که بر روی باند نشستند، میگ ها به انتهای باند رسیده بودند که با دستور برج مراقبت شهید عشقی پور بلافاصله قدرت موتور را به حداکثر رساند و دوباره به پرواز درآمد. پرواز او به موقع بود چون میگ ها از انتهای باند شروع به بمباران کردند و به سرعت از روی باند گذشتند. آتش و دود همه جا را پر کرده بود ولی خوشبختانه به دلیل بی تجربگی خلبانان عراقی، تمامی بمب ها به کنار باند برخورد کرد و آسیب جدی به باند نرسید چون بعد از آن هم هواپیماهای دیگر بر روی باند نشستند. ولی حادثه ای که نباید اتفاق رخ دهد روی داد. در حین اوج گیری هر دو موتور هواپیمای آنان به دلیل گردش شدید دچار واماندگی شد و آنها در شرایط اضطراری قرار گرفتند. عشقی پور و اسلام نیا می توانستند اجکت نمایند و جان خود را نجات دهند ولی اگر اجکت می کردند هواپیما بر روی خانه های مسکونی پایگاه می افتاد. به دلیل پرواز بر فراز خانههای سازمانی پایگاه این دو خلبان شریف به جای اجکت، تصمیم به دور کردن هواپیما از منازل مسکونی میگیرند، منازلی که خانواده خود و دیگر دوستانشان در آنها زندگی میکردند و در نهایت هواپیمایشان به جای منازل سازمانی به ساختمانی نیمه کاره در پایگاه برخورد میکند.شهید عشقی پور که هدایت هواپیما را بر عهده داشت در آن لحظات آخر که میدانست کار دیگری از دستش برنمیآید، دستش را بالا می آورد و تکان میدهد. نکته شگفت آور و تأسف برانگیز این رویداد این بود که آن ساختمان نیمه کاره درست رو به روی خانه شهید عشقی پور بود و آن لحظه که او دستش را تکان داد، همسرش نظاره گر سقوط هواپیمای شوهرش بود. همسر شهید که در لحظه حادثه در آشپزخانه ی منزل خود بود، در حالی که دستان پسر بچه ی 3 سالهاش را در دست داشت از پنجره شاهد آخرین لحظات زندگی شوهر قهرمان خود بود. همسر شهید به علت اضطراب شدید چنان به دست فرزندش فشار وارد کرده بود که دست کودک از دو ناحیه شکست که به لطف خدا بعدها بهبود یافت. پس از برخورد هواپیما به ساختمان، فرزند شهید در اثر موج انفجار چند دوری به دور خود زده و سپس به زمین خورده بود و به دلیل شوک ناشی از این واقعه تا مدتها از لکنت زبان رنج میبرد.



با تشکر از جناب محمد معما
منبع: http://www.iranian-airforce.blogfa.com
How much does it cost for leg lengthening? در شنبه 14 مرداد 1396 03:41 ب.ظ
Please let me know if you're looking for a article writer
for your site. You have some really great
posts and I believe I would be a good asset.
If you ever want to take some of the load off, I'd love
to write some material for your blog in exchange for a link back to mine.
Please send me an email if interested. Regards!
http://marjoriewilfong.weebly.com در شنبه 7 مرداد 1396 11:05 ق.ظ
I have been exploring for a little for any
high quality articles or weblog posts on this sort of house .
Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this web site.
Studying this information So i am happy to convey that I've a very excellent uncanny feeling I
found out just what I needed. I most indubitably will make certain to do not overlook this site and give it a glance regularly.
BHW در چهارشنبه 30 فروردین 1396 07:45 ق.ظ
When some one searches for his required thing, thus he/she wishes to be
available that in detail, thus that thing is maintained
over here.
manicure در دوشنبه 21 فروردین 1396 09:23 ق.ظ
naturally like your website however you need to take a look at the spelling on quite a few of your
posts. A number of them are rife with spelling issues
and I find it very troublesome to tell the reality nevertheless I'll definitely come again again.
manicure در سه شنبه 15 فروردین 1396 08:15 ق.ظ
You're so cool! I do not suppose I've read through something
like that before. So wonderful to discover another person with a few original thoughts on this topic.
Really.. thanks for starting this up. This web site is
one thing that is needed on the internet, someone with a little originality!
ارسال یک نظر جدید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین مطالب ارسالی
اطلاعات آماری
  • آخرین بروزرسانی:
  • تعداد کل مطالب :
  • تعداد کل نویسندگان:
  • بازدید امروز:
  • بازدید دیروز:
  • بازدید این ماه:
  • بازدید ماه قبل:
  • بازدید کل:
  • آخرین بازید از وبلاگ:
امکانات وبلاگ