تبلیغات
هواپیما - روش های افزایش پسا در هواپیما

قالب وبلاگ

روش های افزایش پسا در هواپیما
گاهی اوقات برای کاهش سرعت هواپیما یا جلوگیری از افزایش سرعت هواپیما و در موقع فرود لازم است پسا(Drag) افزایش یابد زیرا اغلب ترمز برای کاهش سرعت کافی نیست و هواپیما باید از وسایلی برای افزایش نیروی پسا استفاده کند. این وسایل به شرح زیر هستند:

1. سرعت شکن................................Speed Brake
2. کاهنده برا....................................Spoiler
3. کاهنده برا از نوع ثابت.......................Fixed Spoiler
4. چتر ترمز.......................................Dra g Parachute
5. معکوس کردن نیروی رانش موتور..........Reverse Thrust
6. معکوس کردن گام ملخ.....................Reverse Pitch
7. بر افزاها...................................... .Flap سرعت شکن:
این ها صفحات متحرکی هستند که با نیروی هیدرولیک کار می کنند و در قسمت های مختلف هواپیما از قبیل طرفین موتور، بعد از آسمانه(هم ارز فارسی کاکپیت)، نوک بال ها و ... نصب میشوند و هنگام باز شدن باعث افزایش پسا می شوند. از آنها هم هنگام پرواز هم روی زمین استفاده می شوند. بعضی از آن ها حتی در پایداری هواپیما هم موثرند(مثل سوخو)



2. کاهنده برا:
سطوح متحرکی هستند که روی بال نصب می شوند و با نیروی هیدرولیک کار می کنند. در واقع شباهت زیادی با سرعت شکن دارند ولی کاهنده برا از آن جایی که روی بال است با نامنظم کردن جریان هوای روی بال به افزایش پسا کمک می کند. این وسیله تقریبا متداول ترین ابزار کاهش برا است. این خاصیت بر هم زدن جریان هوای روی بال باعث کاهش برای بال می شود و بدین ترتیب می توان از کاهنده برا بعنوان Aileron نیز استفاده کرد و Rolling را انجام داد. این وسیله را هم روی بال و هم زیر بال میتوان نصب کرد ولی روی بال متداول تر است.


3. کاهنده برا از نوع ثابت:
این وسیله تیغه ای است که روی لبه حمله نصب می شود و اگر زاویه حمله از حد معینی زیادتر شود باعث اغتشاشات جریان عبوری از بال می شود. این وسیله باید با دقت زیادی نصب شود و در صورت نصب اشتباه ممکن است نتایج فاجعه باری رخ دهد.

4. چتر ترمز:
چتر ترمز در انتهای دم هواپیما(اغلب جنگنده ها) نصب می شود و هنگام فرود باز می شود و باعث افزایش پسا می شود. البته چتر ترمزها حداکثر سرعتی که در آن می توانند باز شوند حدودا 300 کیلومتر بر ساعت یا بیشتر است و بالاتر از آن پاره میشوند(این اتفاق بارها برای فانتوم های نهاجا که با نقص فنی فرود می آمدند رخ داده است) همچنین چتر باید به اندازه کافی از اگزوز موتور دور باشد تا با حرارت موتور آسیبی نبیند.

File:B52 landing with drogue chute.jpg

5. معکوس کردن رانش موتور:
از معکوس کردن رانش پس از touching استفاده می شود و اساس کار آن منحرف کردن گازهای خروجی اگزوز است طوری که باعث کاهش سرعت هواپیما شوند. دو نوع آن عبارتند از سطلی (Bucket type) و نوع صدفی (Clamshells type) است.


6. معکوس کردن گام ملخ:
همانطور که می دانید ملخ هواپیما هوا را با چرخش خود از جلو می گیرد و به عقب می فرستد. حالا اگر جهت حرکت ملخ را عوض کنیم چه اتفاقی می افتد؟ ملخ هوا را از عقب به جلو می کشد. این مکانیزم تا حدودی شبیه به نوع قبلی است ولی با بازدهی بیشتر. این عمل را بعد از touching انجام می دهند.

7. برا افزاها:
افزایش پسا توسط برا افزاها شاید کمی عجیب به نظر برسد چرا که از برا افزاها برای افزایش نیروی برا(Lift) استفاده می شود اما بهتر است بدانید اکثر برا افزاها اگر از زاویه 20 درجه بیشتر باز شوند باعث افزایش پسا می شوند. تا قبل از عمل touching برا افزا ها برای افزایش برا به کار می روند ولی بعد از touching که نیازی به نیروی برا نیست می توان از آن ها برای افزایش نیروی پسا استفاده کرد.


یک فروند BAE-146 درحالیکه برا افزاها در حالت بر افراشته و سرعت شکن باز است آماده ی فرود می شود.


یک فوکر-70 در حالی که تمام ابزارهای افزایش پسا در آن فعال هستند: Flapها بر افراشته، Spoilerها باز و معکوس کننده رانش صدفی نیز فعال می باشد.



منبع: aerocenter.ir
Online cialis در دوشنبه 7 خرداد 1397 04:19 ق.ظ

Cheers, Plenty of forum posts!

achat cialis en suisse wow cialis 20 cialis canada cialis generique order a sample of cialis non 5 mg cialis generici buy brand cialis cheap generic cialis at walmart cialis pills boards cialis pills price each
Buy cialis online در جمعه 7 اردیبهشت 1397 08:21 ب.ظ

You said that exceptionally well.
cilas cialis lowest price buying cialis overnight what is cialis how much does a cialis cost cialis dose 30mg cialis online nederland online cialis overnight cialis tadalafil cialis taglich
Viagra generika در سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 07:40 ق.ظ

Nicely put. Cheers!
order viagra online with prescription buy viagra pharmacy blue pill buy viagra safely how do i order viagra how to buy viagra on line viagra buy uk safe buy viagra online buy viagra online overnight generic viagra online usa
Cialis canada در جمعه 17 فروردین 1397 11:21 ب.ظ

Wonderful information. With thanks.
cialis 5 mg funziona cialis 5 mg schweiz generic cialis levitra tadalafil 10 mg acheter du cialis a geneve we recommend cheapest cialis non 5 mg cialis generici warnings for cialis side effects of cialis free cialis
Online cialis در دوشنبه 28 اسفند 1396 02:55 ق.ظ

Good forum posts, Thanks a lot!
cialis baratos compran uk cialis 5 mg scheda tecnica side effects of cialis cialis farmacias guadalajara order a sample of cialis cialis 20mg cost of cialis per pill cialis prices in england best generic drugs cialis only now cialis for sale in us
سرعت سایت در شنبه 14 بهمن 1396 11:35 ب.ظ
ممنون مطلب خوبی بود
Foot Problems در یکشنبه 15 مرداد 1396 10:12 ب.ظ
It's very effortless to find out any topic on net
as compared to textbooks, as I found this piece of writing at this web site.
manicure در چهارشنبه 23 فروردین 1396 12:19 ب.ظ
This web site certainly has all of the info I needed concerning this subject and didn't know who to ask.
ارسال یک نظر جدید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین مطالب ارسالی
اطلاعات آماری
  • آخرین بروزرسانی:
  • تعداد کل مطالب :
  • تعداد کل نویسندگان:
  • بازدید امروز:
  • بازدید دیروز:
  • بازدید این ماه:
  • بازدید ماه قبل:
  • بازدید کل:
  • آخرین بازید از وبلاگ:
امکانات وبلاگ